Har du frågor?
Finner du inte svar på din fråga nedan så maila eller ring oss så hjälper vi dig!
Allmänna frågor.
Det är gratis att skicka inkassokrav med Prevify och det är även kostnadsfritt att återkalla ett inkassokrav.
En automatiserad kravrutin är av flera anledningar inte lämpligt för hyresinkasso. Preventia Finans är specialister inom hyresinkasso med många uppdragsgivare inom privat- och offentligsektor. Är ni fastighetsägare kan ni läsa mer här, eller så kontaktar ni oss så skall vi berätta vad vi kan göra för er och era hyresgäster.
I samband med utskickat inkassokrav kan det inte uppstå några kostnader för er. Det är även kostnadsfritt att få betalt eller att återkalla ett inkassokrav.
Det kan uppstå kostnader i de fall ert inkassokrav förblir obetalt och ni genom final decision ger oss i uppdrag att vidta ytterligare åtgärder.
Samtliga arvoden, det vill säga avgifter, ränta och övriga ersättningar som betalas av er kund, utgör ersättning för utförd tjänst och är därmed momspliktiga. För verksamheter som ej är momspliktiga kommer momsen att bli en kostnad.
I samband med registrering av ert gratiskonto registrerar ni det bankgiro dit utbetalningar skall ske. Samma dag som vi erhåller betalning från er kund återredovisar vi till er. I samband med utbetalning skickar vi en klientkontoavräkning via mail som fungerar som bokföringsunderlag.
Vi anser inte att det är tillräckligt att enbart skicka inkassokrav via brev och sedan passivt vänta på att er kund skall agera, det är inte förenligt med vårt uppdrag. Vårt uppdrag är att ni skall få betalt och att hjälpa er kund att undvika ytterligare avgifter och en eventuell betalningsanmärkning.
Uteblir betalning aktiveras ett automatiserat åtgärdspaket på samtliga förfallna inkassokrav för att hjälpa er kund till att betalning. Är er kund ansluten till Kivra avstår vi helt från ordinär postgång för att inte riskera att inkassokravet försvinner.
Om er kund inte återkopplar eller reglerar sin skuld inom 30 dagar efter registrerat inkassokrav får ni ett mail. Där presenteras ni med tre alternativ och en rekommendation på nästa, bästa åtgärd baserad på er kunds kreditvärdighet. Ni kan välja på om ni vill följa vår rekommendation, annan åtgärd eller återkalla inkassokravet, gratis så klart!
Ni kan när som helst uppdatera er i pågående ärenden genom att logga in i Prevify. Där får ni tillgång till samma information som våra rådgivare och kan följa samtliga åtgärder och tidpunkter för respektive. Ni kan även ta del av eventuella överenskommelser och noteringar samt kommunicera med våra rådgivare direkt i ärendet.
Det är mycket viktigt att gällande skuldsaldo är korrekt och erhåller ni full betalning eller delbetalning från er kund registrerar ni enkelt betalningen i Prevify.
Kravhantering.
I gratis inkasso ingår allt som inte är föremål för juridisk hantering. Vi sköter självklart eventuella tvister, men det är ert val och det måste godkännas av er.
I de fall ni har godkänt att ärendet skall vidare för ytterligare åtgärd och vi inte erhåller efterfrågad nödvändig dokumentation för att kunna utföra vårt uppdrag kommer ärendet att avslutas. Ni får då stå för upplupna kostnader, ränta och arvoden.
De lagstadgade kostnader, arvoden och avgifter som kan påföras er kund vid var givet tillfälle är,
- Påminnelseavgift: 60kr
- Inkassoavgift: 180kr
- Ränta: 8% + referensränta (om inget annat är avtalat mellan er och er kund)
- Uppläggningsavgift amorteringsplan: 170kr
- Aviavgift amorteringsplan: 60kr
- Påminnelseavgift amorteringsplan: 60kr
- Ansökningsavgift betalningsföreläggande: 300kr
- Arvode betalningsföreläggande: 380kr
- Ansökningsavgift verkställighet: 600kr
För att göra er kund uppmärksam på att de har ett förfallet inkassokrav och undvika att de får ytterligare avgifter och betalningsanmärkning, skickas digitala påminnelser på samtliga obetalda krav efter 12 dagar. Våra digitala påminnelser skickas via mail och SMS och er kund kan enkelt genom dessa logga in i sitt ärende och betala direkt via Swish eller föreslå en amorteringsuppgörelse. På så vis fångar vi upp alla av era kunder som har missat kravet eller tänkt att betala. Digitala påminnelser får er fordran betald samtidigt som det visar omsorg och vårdar er kundrelation även om de har missat att betala.
Sista hjälpen är en sista chans för er kund att göra rätt för sig utan att riskera ytterligare avgifter och en betalningsanmärkning. Vid ansökan om betalningsföreläggande är det alltid ni som ägare av fordran som står som sökande, med digitala påminnelser och sista hjälpen kan ni känna er trygg med att vi och ni har gjort allt för att försöka hjälpa er kund.
Är er fordran obetald trots inkassokrav, digitala påminnelser och sista hjälpen får ni ett mail med tre alternativ där ni ombeds att godkänna ett av dem. Mailet innehåller vår rekommendation för nästa lämpligaste åtgärd utifrån er kunds kreditvärdighet. Det är ni som bestämmer och väljer ni att återkalla inkassokravet gör ni det kostnadsfritt. Besvarar ni inte mailet kommer ni att få en påminnelse och förblir vår fråga fortsatt obesvarad avslutas ärendet automatisk och kostnadsfritt. I de fall kommer er kund få information om att deras skuld hos oss som ombud är avslutad men att skulden till er kvarstår om inget annat kommunicerats av er.
Automatiskt avslut är en säkerhetsåtgärd för er skull. Ni bestämmer om och hur ärendet skall tas vidare och besvaras inte vår rekommendation avslutas ärendet, gratis så klart.
I samband med återkallade/avslutade ärenden får er kund ett mail med information om att deras inkassoärende hos Preventia Finans är avslutat men att skulden till er kvarstår om inget annat kommunicerats från er.
Då kontaktar ni oss så hjälper vi er med att ändra åtgärd efter ert önskemål.
Önskar er kund en amorteringsplan administrerar vi självklart det så att det blir en hållbar lösning både för er och er kund.
Är vår rekommendation ansökan om betalningsföreläggande och det godkänns av er står vi för ansökningsavgiften till kronofogden om 300kr. Önskar ni att ärendet går till betalningsföreläggande trots att det inte är vår rekommendation får ni stå för ansökningsavgiften, den återbetalas självklart till er när er kund betalar. Läs mer angående ansökan om betalningsföreläggande under villkor och policy.
Är det ett sakligt bestridande kommer vi kontakta dig er för att inhämta nödvändig information och dokumentation för att avgöra om er kunds bestridande har grund. Vårt uppdrag är att ni skall få betalt och erhåller vi dokumentation som påvisar att ni har rätt kommer vi försöka att lösa bestridandet utan rättsliga åtgärder.
Är ärendet inte föremål för ytterligare åtgärd efter inkassokrav kan ni alltid återkalla kostnadsfritt. Har ni valt ny åtgärd och sedan bestämmer er för att återkalla ärendet får ni stå för upplupna kostnader, ränta och arvoden. Läs mer under villkor och policy.
I regel avslutas ett ärende enbart när det är fullbetalt. I de fall vi inte kan gå vidare i ärendet utan er medverkan och efterfrågat underlag inte är tillsänts oss inom anmodad tid avslutas ärendet. Är det ett inkassokrav så avslutas det kostnadsfritt. Har ni valt eller godkänt ny åtgärd i gällande ärende får ni i händelse av avslut stå för upplupna kostnader, ränta och arvoden beroende på vart ärendet befinner sig. Läs mer under villkor och policy.
Det är av yttersta vikt att den mailadress som ni registrerar för vår kommunikation är korrekt. Det är ni som ansvarar för att den korrekt, uppdaterad och att vi som avsändare är godkända som avsändare. Obesvarade mail med anledning av fel mailadress eller att de har hamnat i er skräppost hanteras utan undantag som obesvarat.
Registrering.
Det gör ni enkelt genom att fylla i nödvändiga uppgifter och signera via BankID under fliken skapa gratiskonto, eller här. Därefter registrerar ni enkelt ert eller era fordringar och skickar gratis inkassokrav.
Absolut, registrering av gratiskonto måste göras av behörig firmatecknare. I samband med registrering kan ni godkänna upp till två extra användare.
Efter att ni registrerat ert företag för gratiskonto loggar ni in på Prevify och registrerar ärendet eller ärendena genom några enkla steg. Det tar ett par minuter och sedan tar vi över och sköter allt resterande arbete.
Den vanligaste frågan från en gäldenär innan de betalar är att få en kopia på originalfaktura, ni bifogar denna/dessa enkelt i samband med registrering.
I de fall ni inte har mail och/eller mobiltelefonnummer att tillgå vid registrering rekommenderar vi att ni kompletterar uppgifterna inom 12 dagar från registrering. Det är betydande för oss att hjälpa er och er kund, digitala påminnelser ökar era kunders betalningsvilja väsentligt.
Saknas information vid tillfälle för automatisk åtgärd utgår denna i sin helhet. Saknas både mail och mobiltelefonnummer kommer er kund inte att erhålla digitala påminnelse eller delar av sista hjälpen. Del av sista hjälpen kommer er kund att få oavsett då det skickas via brev alternativt Kivra.
Det är nödvändigt att ert krav är korrekt och utställt mot rätt mottagare. I de fall ärenden registreras felaktigt kommer ni att få stå för lagstadgade avgifter samt administrativt arbete. Prevify kommer omgående att stänga av ert företag från vår gratistjänst om den används oetiskt eller olagligt. Medveten registrering av inkassokrav som ej är lagligen grundad kan komma att innebära skadeståndskrav.
Fordringar där ni och er kund är oense får inte registreras för inkasso. Det innebär ej att ni inte kan driva ärendet vidare, dock inte via inkasso. Ni är välkommen att kontakta våra jurister för kostnadsfri rådgivning och konsultation och därefter bestämma hur ni vill göra.
Övrigt.
Prevify är Preventia Finans automatiserade inkassotjänst för de som vill skicka gratis inkassokrav. Ert avtal är med Preventia Finans likaså är det Preventia Finans som är ert juridiska ombud mot er kund, vid tvist och vid ansökan om betalningsföreläggande.
Att använda gratis inkasso med uppföljning på samtliga förfallna inkassokrav ger både fler och snabbare betalningar mot traditionell inkassohantering. Genom våra rekommendationer får ni dessutom ett enklare och mer konkret beslutsunderlag att ta ställning till.
Det som ger absolut högst dokumenterat resultat och som uppskattas mest av era kunder är när de blir kontaktade av en personlig rådgivare. Preventia Finans rådgivare kontaktar samtliga av era kunder som har ett förfallet inkassokrav för att tillsammans med dem komma fram till en lösning och betalning utan extra avgifter eller betalningsanmärkning. Läs mer på preventiafinans.se
Prevify är Preventia Finans tjänst för gratis inkasso. Vill ni sälja fakturor ber vi er att läsa mer här och/eller kontakta oss så skall vi hjälpa er.
Vi hjälper naturligtvis gärna till att underlätta er vardag eller andra utmaningar ni kan tänkas stå inför. Ni kan läsa mer om vårt tjänsteutbud på preventiafinans.se eller så kontaktar ni oss så kan vi berätta mer om vad vi kan göra för er och för era kunder.
Villkor och policys.
Det är gratis att registrera inkassokrav med Prevify och vår unika kravhantering med digitala påminnelser och sista hjälpen ingår självklart på samtliga krav i denna tjänst. Ni kan när som helst avsluta ert inkassokrav kostnadsfritt. Besvaras inte vår rekommendation vid utebliven betalning avslutas inkassokravet automatiskt, även det utan kostnad. I de fall ert inkassokrav avslutas automatiskt eller av er meddelas er kund att inkassokravet hos oss är avslutat men att skulden till er kvarstår om inget annat kommunicerats av er.
Där kostnad kan uppstå är i de fall ni har godkänt vår rekommendation och efter det återkallar inkassokravet. Då får ni stå för upplupna kostnader och arvoden. Alternativt vi inte erhåller nödvändigt underlag för att kunna fullfölja av er beställa eller godkänt uppdrag.
I samband med upprättande av avbetalningsplan tillkommer en uppläggningsavgift (170kr) och aviavgifter (60kr), dessa bekostas av er kund och inte av er. Återkallar ni ärendet under pågående amorteringsplan står ni för upplupna och framtida kostnader, ränta och arvoden.
Bestridanden handläggs av våra rådgivare. Vid sakliga bestridanden under inkassoprocessen kontaktas ni för att inhämta erforderlig information för att sedan lösa tvisten med er kund. Detta ingår självklart i gratis inkasso.
Vid bestridanden under summarisk process arbetar vi på samma sätt som ovan. Löser inte våra rådgivare rådande tvist och tvisten godkänns av er att gå vidare för stämning eller domstol faller ärendet under juridisk hantering, se juridisk hantering.
Är vår rekommendation ansökan om betalningsföreläggande och denna godkänns av er står vi för ansökningsavgiften om 300kr. Är vår rekommendation annan och ni likväl önskar ansökan om betalningsföreläggande får ni stå ni för ansökningsavgiften om 300kr.
Vid återkallelse av ansökan om betalningsföreläggande eller i de fall vi inte erhåller efterfrågat nödvändiga underlag för att kunna fullfölja vårt uppdrag debiteras ni för upplupna kostnader, ränta och arvoden. Rättsliga förfaranden faller inte under gratis inkasso utan juridisk hantering enligt prislista.
Återkallelser under inkassohantering som inte är föremål för ytterligare åtgärd sker kostnadsfritt. Även automatiska avslut i samband med uteblivna svar på rekommendation är kostnadsfritt.
Vid återkallelser efter vald eller godkänd rekommendation av ny åtgärd debiteras ni för upplupna kostnader, ränta och arvoden.
Erhåller vi inte nödvändigt underlag för att kunna fullfölja vårt uppdrag i vald eller godkänd rekommendation av ny åtgärd debiteras ni för upplupna kostnader, ränta och arvoden.
I de fall ni har godkänt ansökan om betalningsföreläggande och er kund bestrider er fordran får ni en fråga om ärendet ska hänskjutas till tingsrätten. Hänskjutning innebär att ärendet går vidare till tingsrätten för stämning. Görs inte det inom av kronofogden anmodad tid avslutas ärendet. I det fall ni väljer att inte hänskjuta ärendet avslutas ärendet och ni debiteras för uppkomna kostnader, ränta och arvoden. Vid hänskjutning är det väsentligt att vi erhåller efterfrågad dokumentation för att kunna fullfölja vårt uppdrag, annars avslutas ärendet.
I de fall ni har godkänt ansökan om betalningsföreläggande och er kund inte besvarar kronofogden och håller sig undan utsänd delgivningsman är nästa steg i processen avslut eller stämning. I det fall ni inte väljer att inge stämning avslutas ärendet och ni debiteras för uppkomna kostnader, ränta och arvoden. Vid stämning är det väsentligt att vi erhåller efterfrågad dokumentation för att kunna fullfölja vårt uppdrag, annars avslutas ärendet.
Ni kan när som helst kontakta oss för kostnadsfri juridisk rådgivning oavsett om det gäller ett registrerat ärende eller annan tvistighet. Första kontakten med en av våra jurister handlar om att ni skall få en god överblick över er rådande tvist och för att ni skall få experthjälp innan ni tar ställning till hur ni vill agera.
Fortsatt juridiskt arbete efter fri rådgivning sker enligt aktuell prislista.
Vi bevakar er fordran mot era kunder som inte kan betala. Detta för att undvika att er fordran preskriberas och för att uppmärksamma förändring i er kunds betalningsförmåga. Vi återredovisar vid betalning 100% av ert kapital under ett år från registreringsdatum, se aktuell prislista.
Samtliga arvoden dvs avgifter, ränta och arvoden som betalas av er kund utgör ersättning för utförd tjänst och är därmed momspliktig. Det är en ingående moms som av samtliga momspliktiga verksamheter dras av vid nästkommande momsredovisning.
Vid betalning av inkassokrav utbetalas 100% av influtna medel till er tills det att er kapitalfordran är betald i sin helhet.
Är ert ärende föremål för amorteringsplan, summarisk process eller juridisk hantering är avräkningsordningen mot kostnader, ränta och arvoden i förstahand.
Preventia Finans tror på ömsesidiga samarbeten därav tillämpas vare sig bindningstider eller fasta avgifter. Vi tar vårt uppdrag på högsta allvar och förutsätter att även våra partners gör det samma och att vi tillsammans verkar för en enklare och mer ekonomisk vardag.
Aktuell integritetspolicy
Tyck till!
Din feedback är viktig och om du har synpunkter gällande vår tjänst, ditt avtal eller hantering i ett ärende är du välkommen att kontakta oss.
Läs mer om hur du lämnar synpunkter här.