Allmänna villkor

Frågor gällande våra allmänna villkor?
Maila eller ring oss så hjälper vi er!

Allmänna villkor.

Detta avtal gäller mellan Preventia Finans AB, org.nr 556788-0900, Box 240 22, 400 22 Göteborg, ”Preventia” och Kunden. Preventia och Kunden kan var och en för sig själv benämnas ”Part” och gemensamt ”Parterna”.

Preventia tillhandahåller enligt avtalet en inkassotjänst genom vilken kunden får möjlighet att skicka gratis inkassokrav. Tjänsten för att skicka gratis inkassokrav går under namnet Prevify.

Detta avtal avser Preventias tillhandahållande av tjänsten Prevify till kunden.

Avtalet utgör parternas fullständiga reglering av alla frågor som avtalet berör. Alla eventuella skriftliga och muntliga åtaganden och utfästelser som föregått avtalet ersätts av innehållet i avtalet.

Signering och identifiering mot Preventia med BankID är ett krav och förutsättning för att kunden ska få tillgång till Prevify.

Genom att acceptera användarvillkoren och prislista som gemensamt utgör avtalet får Kunden tillgång till Prevify. Genom Prevify kan Kunden gratis skicka inkassokrav för förfallna fakturor. Kunden godkänner genom att acceptera avtalet, att Preventia, när Preventia bedömer det nödvändigt, får inhämta upplysningar som krävs enligt lag och annan information om kundens juridiska rättigheter och skyldigheter. Kunden godkänner även genom signering av avtalet att Kundens elektroniska signatur, genom BankID, har samma verkan som egenhändigt undertecknad signatur.

Preventia kan komma att göra uppdateringar och ändringar i avtalet. Det åligger kunden att ta del av vid var tid gällande version av avtalet som publiceras på kundens konto. Under alla omständigheter utgör Kundens fortsatta användning av Prevify godkännande av dessa ändringar i avtalet. Preventia äger rätt att under avtalets löptid med hänsyn till förändringar i den allmänna prisnivån, myndighetsåtgärd eller av annan orsak justera priserna utan Kunds godkännande.

Preventia förbinder sig genom avtalet att för Kunden utföra de tjänster som framgår av avtalet enligt vid varje debiteringstillfälle gällande prislista.

Kunden ska utge ersättning till Preventia i enlighet med vid var tid gällande prislista och dessa användarvillkor. Betalningsvillkor är 30 dagar. Dröjsmålsräntesats är 24 % på årsbasis. Preventia förbehåller sig även rätten att vid betalningsdröjsmål debitera Kunden en påminnelseavgift om f n 60 kronor.

Preventia har rätt till ersättning för utförd tjänst genom vid var tid gällande prislista. Ersättning för utförd tjänst i pågående ärenden debiteras i första hand genom avräkning av gäldenären inbetalt belopp. Vid återkallelse av ärende kan Preventia komma att ställa ut faktura till Kunden i enlighet med gällande prislista. På de belopp som enligt detta avtal tillgodogörs Preventia utgår lagstadgad mervärdeskatt vilket Preventia kommer att fakturera Kunden.

Kunden medger att Preventia äger rätt att avräkna och kvitta befintliga skulder av alla slag, förfallna fakturor och upplupna räntor från, samt ta depositioner i, likvida medel som ska återredovisas till Kunden. 

Preventia ska hålla mottagna medel avseende kapital åtskilda från egna medel och redovisar dagligen, om inget annat har avtalats, dessa medel till kunden med avdrag för i ärendet uppkomna arvoden, ränta och utlägg. Preventia äger rätt att besluta avräkningsordning för inkasserade medel. Se punkt 5. Avräkningsordning nedan.

Preventia äger rätt att till annan överlåta sina rättigheter enligt detta avtal Preventia äger även rätt att anlita annan för fullgörande av sina åtaganden enligt avtalet.

Inkassotjänst.

Preventia förbinder sig att driva inkassoverksamhet enligt god inkassosed. Preventia äger rätt att avstå hela eller delar av uppdrag, om uppdraget strider mot gällande lagstiftning, praxis, myndigheters föreskrifter och riktlinjer, god inkassosed eller Preventias användarvillkor.

Till Preventia överlämnat ärende skall avse förfallen fordran som uppkommit hos kund och i dennes ordinarie verksamhet. Kunden är ansvarig för att de inkassoärenden som överlämnas till Preventia utgörs av förfallna fordringar, att fordringarna inte är bestridna, föremål för tvist, motfordran, del i gäldenärs konkurs, rekonstruktion, likvidation, riktade mot minderåriga eller på annat sätt oklara. Kund skall på förfrågan från Preventia kunna styrka fordrans riktighet. 

Fordran som lämnas för inkassouppdrag får, i enlighet med såväl inkassolagen som god inkassosed, inte heller vara föremål för annan pågående inkassoåtgärd eller vara föremål för ett pågående mål hos kronofogdemyndigheten. 

Av kunden påförd lagstadgad påminnelseavgift tillfaller Preventia vid betalning från Gäldenären. För att Kunden ska kunna kräva betalt av gäldenären för påminnelseavgiften krävs det att Kunden avtalat en sådan rätt med fakturamottagaren senast i samband med avtalets ingående. Även om Kunden saknar sådant avtal har Kunden att ersätta Preventia för uppkommen påminnelseavgift vid återkallelse av ärende. 

Avtalad dröjsmålsränta eller dröjsmålsränta enligt lag tillfaller Preventia vid betalning från Gäldenären. På samma sätt tillfaller samtliga lagstadgade arvoden, utlägg och avgifter Preventia vid betalning från Gäldenären. 

Kund är obegränsat ansvarig för skada som uppkommen hos såväl gäldenär som hos Preventia för inkassoärenden ingivna på felaktig grund och har att ersätta gäldenären och Preventia för hela skadan. 

Vid missbruk av tjänsten har Preventia rätt att stänga av kunden från möjligheten att registrera nya inkassoärenden, Preventia har därtill rätt att säga upp kundens avtal i förtid. 

Sker betalning direkt till klient ska detta omedelbart meddelas Preventia. Preventias rätt till provision uppkommer oberoende av om betalning sker till Preventia, klienten eller till någon annan mottagare för klientens räkning.

Preventia förbinder sig att driva inkassoverksamhet enligt god inkassosed efter vad som följer av Inkassolag 1974:182 samt Datainspektionens vid var tid gällande föreskrifter avseende samma lag. Preventia äger rätt att avstå hela eller delar av uppdrag, om uppdraget strider mot gällande lagstiftning, praxis, myndigheters föreskrifter och riktlinjer, god inkassosed samt Preventias allmänna villkor.

Till Preventia överlämnat ärende skall avse förfallen fordran som uppkommit hos kund och i dennes ordinarie verksamhet. Fordran skall avse levererad vara eller utförd tjänst. Kund är ansvarig för att de inkassoärenden som överlämnas till Preventia utgörs av förfallna fordringar, att fordringarna inte är bestridna, föremål för tvist, motfordran, del i gäldenärs konkurs, rekonstruktion, likvidation, riktade mot minderåriga eller på annat sätt oklara. Kund skall på förfrågan från Preventia kunna styrka fordrans riktighet. 

Fordran som lämnas för inkassouppdrag får, i enlighet med såväl inkassolagen som god inkassosed, inte heller vara föremål för annan pågående inkassoåtgärd eller sedan tidigare ett registrerat pågående mål hos kronofogdemyndigheten.

Kund är obegränsat ansvarig för skada uppkommen hos såväl gäldenär som hos Preventia för inkassoärenden ingivna på felaktig grund.

Vid missbruk av tjänsten har Preventia rätt att stänga av kunden från möjligheten att registrera nya inkassoärenden, samt säga upp kundens avtal i förtid.

Om inkassoärendet trots utsänt inkassokrav, utsända digitala påminnelser och utsänt sista hjälpen fortfarande är oreglerat av gäldenären skickar Preventia ett mail innehållandes en rekommendation för nästa åtgärd till kunden, ett så kallat Final decision. Kunden kan i detta läge välja mellan tre olika alternativ för inkassoärendet, ansökan om betalningsföreläggande, efterbevakning eller återkallelse av inkassoärendet. Om kunden väljer en annan åtgärd än den av Preventia rekommenderade åtgärden, sker nästa åtgärd på kundens kostnadsrisk. Att återkalla ett inkassoärende vid final decision är alltid kostnadsfritt för kunden.

Om kunden väljer att återkalla ett inkassoärende under inkassoprocessen sker återkallelse kostnadsfritt för kunden. Om ärendet vid återkallelse är föremål för ansökan om betalningsföreläggande, verkställighet, juridisk hantering, stämning eller övergått till efterbevakning debiteras kunden enligt vid var tid gällande prislista.

Automatiskt avslut är en säkerhetsåtgärd för kunden för att undvika eventuella kostnader utan kundens samtycke. Kunden bestämmer om och hur ärendet skall tas vidare genom Final Decision. Besvaras inte Preventias fråga avslutas ärendet kostnadsfritt för kunden. I samband med återkallelse eller automatiskt avslut skickar Preventia ett mejl till gäldenären med information om att Kundens inkassoärende hos Preventia är avslutat men att fordran till kunden kvarstår om inget annat kommunicerats från kunden till gäldenären.

Preventia äger rätt att träffa uppgörelse med gäldenär avseende fordran som överlämnats av kund till Preventia inom ramen för inkassotjänsten. Det är Preventia som beslutar villkoren för en betalningsuppgörelse. Vid en betalningsuppgörelse tillför Preventia lagstadgad uppläggningsavgift, aviseringsavgift samt ränta fram till betalningsplanens slut. Om kund återkallar ett ärende under pågående amorteringsplan, eller återkallar ett ärende där amorteringsplanen brutits och det kvarstår obetalda kostnader med ursprung i amorteringsplanen, har Preventia rätt till ersättning för samtliga obetalda avgifter samt obetald ränta, framräknad till amorteringsplanens avtalade slutdatum. Av gäldenären betald uppläggningsavgift och aviseringsavgift tillfaller Preventia.

Om Preventia i Final decision rekommenderar en ansökan om betalningsföreläggande och kunden godkänner åtgärden står Preventia kostnaden för ansökningsavgift till Kronofogdemyndigheten f.n. 300 kr. 

Om kunden önskar att ärendet skall skickas som ansökan om betalningsföreläggande trots att Preventia rekommenderat annan åtgärd står kunden kostnaden för ansökningsavgift samt arvode vid betalningsföreläggande. Ansökningsavgiften om 300 kronor faktureras omgående till kunden, och återbetalas till kund när gäldenären betalat ansökningsavgiften. Obetalt arvode faktureras kund vid den tidpunkt som inkassoärendet övergår till efterbevakning. 

Om kund återkallar ett ärende som är föremål för ansökan om betalningsföreläggande eller om kund inte medverkar i processen, genom att exempelvis inte inkomma med nödvändiga underlag för fordran, eller inte besvarar av Preventia ställda frågor, har Preventia rätt att debitera kund för utlägg och obetalda arvoden samt ränta.

Preventia kommunicerar med kunden via den mailadress som kunden registrerat i samband med registrering av kundens konto hos Preventia. Det åligger kunden att hålla Preventia vid var tid uppdaterad med aktuell mailadress. Det åligger även kunden att bevaka sina inkommande mail, samt i det fall att det är nödvändigt, registrera Preventia som en godkänd mottagare, för att minimera risken att mail från Preventia hamnar i kundens skräppost. 

Preventia kan inte hållas ansvariga i den händelse att information eller förfrågningar i Kundens ärende hos Preventia skickats till en hos Preventia, av Kunden felaktigt registrerad eller ej aktuell adress. Preventia kan inte heller hållas ansvariga för skada uppkommen genom uteblivet svar från Kunden. 

Om utskickade förfrågningar från Preventia till kunden i ärenden som är föremål för ansökan om betalningsföreläggande eller verkställighet hos kronofogdemyndigheten, eller i ärenden med utslag eller dom inte besvaras av Kund kommer Preventia att överföra ärendet till efterbevakning alternativt avsluta ärendet. I samtliga fall har Preventia rätt att debitera kund för uppkomna utlägg, obetalda arvoden samt ränta i samband med tjänstebyte eller avslut på grund av kunds uteblivna svar.

Det är Preventias målsättning att administrera Kunds ärenden så snabbt som möjligt. Preventia lämnar dock inga garantier eller utfästelser om inom vilken tid Preventia genomför uppdraget. 

Betalning direkt till kunds konto skall anses vara indriven av Preventia om betalningen erlagts efter det att Preventia erhållit uppdraget. 

Kunden står det fulla ansvaret för rättsliga påföljder och kostnader som kan uppstå för Preventia på grund av att kunden inte fullgör sina förpliktelser enligt detta avtal. 

Vid utebliven betalning från Kunden för av Preventia utförda tjänster samt därtill relaterade kostnader såsom avgifter och upplupen ränta, äger Preventia rätt att vidta sådana åtgärder som kan innebära att Preventia avslutar samarbetet med Kunden samt spärrar Kunds konto. 

I samband med avslutat samarbete, avslutas Kundens samtliga ärenden hos Preventia oaktat dess status. Vid avslut görs en slutavräkning på obetalda avgifter, arvoden, utlägg och upplupen ränta som Preventia har rätt till enligt detta avtal och vid tidpunkten gällande prislista. Gäldenären informeras om att samarbetet mellan Preventia och Kunden är avslutat samt att gäldenärens ärende är i sin helhet avslutat hos Preventia.

Övrigt.

Om Kunden väljer att ett ärende skall överföras till efterbevakning (långtidsbevakning), eller om ett inkassoärende som tidigare varit föremål för ansökan om betalningsföreläggande, utmätning eller juridisk hantering, visar sig ej givit resultat, eller om gäldenären försätts i konkurs, rekonstruktion eller beviljas skuldsanering, överförs ärendet till Preventias efterbevakningstjänst. 

Efterbevakning innebär att Preventia för kunds räkning åtar sig att i möjligaste mån bevaka fordran i syfte att undvika att fordran preskriberas. Preventia åtar sig även att genomföra regelbundna solvenskontroller av gäldenären för att på så sätt upptäcka en förändring i gäldenärens betalningsförmåga. Preventia ansvarar inte för skada till följd av att fordran preskriberas. Fordringar som är tvistiga, föremål för avbetalningsplan, verkställighet eller annan rättslig åtgärd kan inte överföras till efterbevakning. 

Preventias ersättning för efterbevakningstjänsten framgår av vid var tid gällande prislista. 

Preventia har vid utförande av efterbevakningsuppdraget behörighet att för kunds räkning utföra de åtgärder som normalt förekommer under inkassohantering. Preventia äger rätt att träffa uppgörelse med gäldenär eller avskriva del av fordran som är föremål för efterbevakning. Kunden kan behöva utfärda handlingar och bemyndiganden för utförande av tjänsterna. Om kunden inte tillhandahåller Preventia med nödvändiga handlingar har Preventia rätt att avsluta ärendet. Vid avslut debiteras kunden som vid återkallat uppdrag. 

Om Kund återkallar efterbevakningsärende eller säger upp detta avtal om efterbevakningstjänst äger Preventia rätt att debitera kund alla obetalda utlägg samt ersättning motsvarande den överenskomna provisionen som tillfallit Preventia vid full betalning av ärendet.

Preventia biträder kunden vid tvister som kan uppstå kring en fordran som är föremål för Preventias utförande av inkassotjänsten enligt detta avtal. Kund har rätt till fri rådgivning i varje enskilt ärende, för att på rätt grund kunna besluta den fortsatta hanteringen av ärendet. 

Om inte annat skriftligen överenskommits tillämpar Preventia timdebitering i enlighet med vid var tid gällande prislista.

Preventia äger rätt att debitera Kund arvode och utlägg i förskott när så bedöms påkallat av Preventia. 

Om inte annat överenskommits skriftligen sker fakturering löpande, månadsvis, baserat på upparbetad tid, under pågående ärende. 

Kund är införstådd med att Kundens möjlighet att få sina rättegångskostnader ersatta av motparten är begränsade vid hantering av ett förenklat tvistemål. 

Kunden är gentemot Preventia ersättningsskyldig för upparbetat arvode och utlägg, i sin helhet, även om domstol, eller försäkringsbolag, vid en senare bedömning skulle ange ett lägre belopp. 

Har kunden lidit skada ansvarar Preventia endast för direkt skada och om skadan vållats av Preventia genom grov vårdslöshet vid uppdragets utförande. Preventia ansvarar inte i något fall för uppkomna direkta skador eller följdskador, t.ex. utebliven vinst, förlorad marknad eller annan liknande skada eller förlust. 

Preventias skadeståndsansvar är under alla omständigheter begränsat till två prisbasbelopp enligt lag (1962:381) om allmän försäkring. 

Preventia äger rätt att frånträda pågående uppdrag om ett frånträdande är påkallat av god inkassosed, eller om klient underlåter att betala förfallen faktura, eller Preventia av annan anledning finner skäl att frånträda uppdraget och ett frånträdande inte står i strid med god inkassosed. Vid frånträdande har kunden att ersätta Preventia för samtliga utlägg samt till frånträdesdagen upparbetat arvode. 

Rättsliga åtgärder i domstol eller motsvarande å kundens vägnar sker på kundens risk och kostnadsansvar.

Preventia har rätt att bestämma avräkningsordning för influtna medel. 

Inkassoärende där betalning mottages innan kund godkänt nästa åtgärd genom final decision avräknas mot i första hand kapitalfordran och därefter i följande ordning, ränta, utlägg, arvoden. 

Inkassoärende där betalning mottages efter kund godkänt final decision eller ärende som för föremål för rättslig åtgärd eller ärende med pågående amorteringsplan eller efterbevakning avräknas enligt följande ordning, ränta, utlägg, arvoden, kapital.

Preventias åtagande att leverera tjänster upphör med omedelbar verkan om Kunden ej i rätt tid reglerat utestående fordran som Preventia har gentemot Kunden. Om Kunden brister i sitt fullgörande av sina skyldigheter enligt detta avtal eller lämnar oriktiga uppgifter eller förtiger omständigheter som är av betydelse, äger Preventia rätt att, utan att återbetalning av erlagd ersättning sker eller ådragande av kostnadsansvar, omedelbart häva den del av avtalet som omfattar leverans av hela eller delar av tjänst och/eller avtalet i sin helhet. 

Vidare är detta avtals giltighet avhängigt av att Kunden i övrigt, genom avtal och förpliktelser, fullgör sina åtaganden gentemot Preventia eller bolag i Preventias intressesfär. Brist i sådant åtagande ger Preventia rätt att avbryta leverans av tjänsten och/eller häva avtalet delvis eller i sin helhet utan att rätt till ersättning eller återbetalning inträder för Kunds vidkommande. 

Preventia äger vidare ensidigt rätt att säga upp avtalet till omedelbart upphörande för det fall Kund bryter mot bestämmelserna i inkassolagen, avtalet eller Datainspektionens tillämpningsföreskrifter, eller finns med på Svensk Handels s.k. svarta lista, eller om ansökan om konkurs inlämnats mot Kund eller om denne försätts i konkurs. Om avtalet hävs eller i övrigt upphör att gälla äger Preventia rätt till ersättning för alla utlägg och omkostnader som Preventia har haft för fordringar hänförliga till Kunden samt i övrigt för Kundens räkning.

Om avtalet hävs eller i övrigt upphör att gälla, avslutas samtliga av kunds ärenden hos Preventia omgående oaktat dess status. Vid avslut görs en slutavräkning avseende obetalda avgifter, arvoden, utlägg och upplupen ränta som Preventia har rätt till i enligt med detta avtal. Gäldenären informeras i samband med avtalets upphörande även om att samarbetet mellan Preventia och Kund är avslutat samt att gäldenärens ärende är i sin helhet avslutat hos Preventia. 

Om Preventia häver avtalet med anledning av vad som beskrivits ovan har Preventia också, utöver vad som beskrivits ovan, även rätt att erhålla ett vite om ett prisbasbelopp. I de fall Preventia kan visa att den skada Preventia lidit är större än vitesbeloppet har Preventia rätt till ersättning för hela skadan.

Preventia är i sin hantering av ärenden endast ansvarig för direkt skada. Preventia ansvarar inte i något fall för uppkomna indirekta skador eller följdskador, till exempel men inte begränsat till, utebliven vinst, förlorad marknad eller annan liknande skada eller förlust. Preventia svarar aldrig för skada hos tredje man. Preventias ansvar för eventuell uppkommen skada till följd av Preventias agerande eller underlåtenhet att agera enligt avtalet är per skada begränsad till ett belopp motsvarande Preventias avgifter till kund under den månad närmast föregående skadans uppkomst. Preventias skadeståndsansvar är under alla omständigheter begränsat till två (2) prisbasbelopp enligt lagen (2010:110) socialförsäkringsbalken.

Om parts fullgörande av sina åtaganden enligt detta avtal förhindras eller försvåras av omständighet som part ej kunnat råda över, såsom t.ex. blixtnedslag, eldsvåda, ändrade myndighetsbestämmelser, myndighetsingripande, strejk, epidemi, pandemi, kommunikations-, leverantörs-, produktions- eller transportstörningar, valutakurs-förändringar eller naturkatastrof, skall detta utgöra befrielsegrund som medför framflyttning av tid för prestation och befrielse från skadestånd och andra eventuella påföljder.

Preventia förbinder sig att gentemot tredje man som ej är eller kan bli involverad i handläggningen av ett uppdrag/ärende hålla fullständig sekretess gällande av kund till Preventia lämnade uppgifter. I övrigt förbinder sig Preventia att, varken muntligen, skriftligen eller på elektronisk väg, lämna ut uppgifter eller information beträffande kund, ett avslutat eller ett pågående ärende utöver vad som är absolut nödvändigt för handläggningen av ett sådant ärende. 

Kunden förbinder sig att upprätthålla fullständig sekretess avseende avtalet, avtalets innehåll, priser etc. Om kunden bryter mot sekretessklausulen har Kunden att utge vite till Preventia om 2 prisbasbelopp eller i det fall att Preventias skada uppgår till ett högre belopp, det högre belopp som Preventias skada uppgår till.

Tvist angående giltigheten, tolkningen eller tillämpningen av detta avtal ska avgöras av svensk allmän domstol med tillämpning av svensk lag. Göteborgs tingsrätt ska vara första instans.

Avtalsbundenhet har uppkommit genom att kunden digitalt signerat avtalet genom Bank ID vid den tidpunkt som framgår av bifogat bevis om digital signering.

Prevify använder cookies för att ge dig bästa tänkbara upplevelse